در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های دادهکاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته میشود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.
در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد.
هر چند داده کاوی برای کشف الگوها و روابط پنهان بین داده ها استفاده می شود ولی اهمیت و ارزش الگوهای کشف شده را مشخص نمیکند. این گونه موارد باید توسط کارشناسان ماهر و خبرگان تعیین گردد.همچنین داده کاوی در تشخیص و کشف روابط اتفاقی و غیر جدی عمال بنابراین .موفق نیست داده کاوی برای بیان و تعبیر یافته هایش و موفقیت نهایی به خبرگان و تحلیلگران متبحر نیاز دارد . یافتن و پیدا کردن الگوها و دانش نهفته درون اطلاعات می تواند به افراد درون حوزه ی آموزش عالی کمک فراوانی بکند و بسیار مفید باشد. امروز بانک اطلاعات ی وسیع و مفیدی از ویژگی های دانشجویان، اساتید و دروس آموزشی در حوزه های آموزشی موجود است که این اطلاعات مربوط به ویژگی های شخصی و تحصیلی آنها می باشد. دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا همانند سایر واحدهای آموزش عالی با پایگاه اطلاعات ی قوی و وسیعی در مورد دانشجویان روبروست . هدف این است که با بکارگیری مدلهای داده کاوی و تحلیل دادههای جمعآوری شده،که از جامعه اطلاعات واقعی دانشجویان استفاده شده است، به سوالاتی در زمینه رفتار دانشجویان و نظام آموزشی و تحلیل و پیش بینی سطح علمی آنها در حال و آینده پاسخ داده شود. با ارائه این مدل پیشنهادی میتوان نتایج و دستاوردهای زیر را در حوزه تحلیل و پیش بینی عملکرد نظام آموزشی با توجه به ویژگیهای دانشجویان ارائه نمود : * بر اساس تحلیل نمونه موردی این تحقیق نتایج نشان میدهد دانشجویان زن که قصد ادامه تحصیل دارند اکثر و عموما مجرد میباشند که این نشان دهنده عدم رغبت زنان متاهل به ادامه تحصیل میباشد پیش بینی میگردد در ترمهای آینده نیز بر همین منوال باشد . * برخالف آنچه تصور میشود دانشجویان متاهل و دانشجویانی که شاغل هستند موفق تر از دانشجویان مجرد و غیر شاغل در حال تحصیل هستند که نشان دهنده این موضوع میباشد که دانشجویان متاهل و شاغل به دلیل مسئولیت پذیر بودن موفق .تر هستند * نتایج بدست آمده از مدل نشان میدهد که دانشجویان مدیریت بازرگانی در وضعیت شغلی بهتری نسبت به مهندسی کامپیوتر هستند و اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شاغل هستند و نیز میانگین معدل کل دانشجویان مدیریت بازرگانی نسبت به کامپیوتر .بالاتر است * نتایج حاصل از مدل در رشته مهندسی کامپیوتر نشان میدهد که دانشجویانی که مدرک لیسانس آنها کامال مرتبط با رشته و گرایش مقطع ارشد آنها است میانگین معدل آنها بالاتر و بهتر از دانشجویانی است که مدرک کارشناسی آنها نیمه مرتبط و یا مرتبط با رشته ارشد آنهاست که این موضوع نشان دهنده نقش پر رنگ رشته کارشناسی در رشته مقطع ارشد دانشجویان میباشد لذا پیش بینی میگردد کسانی که مدرک کارشناسی و رشته مقطع ارشد آنها در رشته مهندسی کامپیوتر کامال مرتبط و یکسان باشد موفقتر خواهند بود. در حالی که نقش مدرک رشته پایه در رشته مقطع ارشد مدیریت بازرگانی بسیار کم رنگ میباشد و تاثیری بسیار کمی دارد . * بر اساس تحلیل مدل دانشجویان مرد با سن بالاتر نسبت به دانشجویان مرد با سنهای پایینتر موفقتر هستند، که این موضوع تاکیدی بر این مسئله است که هر عاملی همانند تاهل، شاغل بودن و سن باال که باعث شود فرد مسئولیت بیشتری در زندگی داشته باشد و با تر تجربه باشد نقش مثبتی بر عملکرد تحصیلی دارد* با توجه به واحدهای انتخابی دانشجویان زن بیشترین واحد انتخابی را نسبت به دانشجویان مرد داشته اند که نشان دهنده این است که این افراد زودتر فارغ التحصیل میشوند. در رابطه با دانشجویان دختر مهندسی کامپیوتر نیز باید گفت که دانشجویان دختری که مجرد و غیر شاغل هستند با توجه به اینکه تعداد واحد انتخابی باالیی دارند زودتر فارغ التحصیل می .شوند * نتایج تحقیقات نشان میدهد در رشته مدیریت بازرگانی رشته مدرک پایه اکثر دانشجویان با رشته مقطع ارشد آنها نیمه مرتبط و مرتبط است، که این نشان دهنده این موضوع میباشد که دانشجویان گرایشهای دیگر مدیریت همانند مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی و علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته میباشند در حالی که در رشته مهندسی کامپیوتر این موضوع به مراتب بسیار کمتر به چشم میخورد و اکثر دانشجویانی که در رشته کامپیوتر تصمیم به داده تحصیل دارند رشته کارشناسی آنها نیز کامپیوتر می .باشد
این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند.
کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است!
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید. آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.
افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.