ارتباط هوش تجاری و مزیت رقابتی در سازمان

ارتباط هوش تجاری و مزیت رقابتی در سازمان


  • 59 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

خلاصه: 
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش تجاری با مزیت رقابتی سازمان ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان ایران ( همدان) مشتمل بر ۲۶۸ نفر بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول حجم نمونه کوکران حجم نمونه ۱۵۸ نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ترکیبی استاندارد و محقق ساخته در خصوص هوش تجاری و بررسی ابعاد مختلف مزیت رقابتی استفاده شد. 

بحث و نتیجه گیری: 
ویژگی های یک سیستم هوش تجاری اثربخش، نه فقط عامل مهمی در مدیریت عملکرد و ایجاد مزیت رقابتی در محیط رقابتی کنونی است، بلکه عامل مهمی برای ماندگاری سازمان در محیط رقابتی و جلوگیری از عقب ماندگی سازمان در بین سازمان های مشابه است. بالا بودن ضریب همبستگی و ضریب استاندارد کارایی ، کیفیت و نوآوری ، هم چنین، از اهمیت این عوامل در بهبود عملکرد سازمان ها به خصوص سازمان های دولتی در ایران که توجه این تحقیق بر کارکنان بانک ملی معطوف بوده است، حکایت می کنند. به بیانی دیگر، هر سازمانی در بخش عمومی که خواهان جذب و حفظ مشتریان و برتر بودن در محیط رقابتی خود است باید در کنار توجهی که به عوامل یاد شده بالا دارد به کاهش هزینه ها، بهبود پاسخگویی ، افزایش رضایتمندی و افزایش سهم بازار را نیز را مورد توجه قرار داده و آنها را درون سیستم خود بگنجاند.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.