ارزیابی کیفیت برنامه های آموزشی در دانشگاه ها توسط داده کاوی

ارزیابی کیفیت برنامه های آموزشی در دانشگاه ها توسط داده کاوی


  • 224 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده
مقدمه: یکی از روشهای دستیابی به سطح بالایی از کیفیت در سیستم آموزش عالی کشف دانش است. تکنیک های داده کاوی می تواند برای تحلیل داده ها استفاده شود. دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی درباره ی چهار حوزه ی اهداف ، سیاست های اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و برون دادها است (الگوی CIPO ) روش بررسی: مقاله ی حاضر برای توجیه توانایی هایی از داده کاوی در زمینه ی اموزش عالی طراحی شده، این پژوهش در سال ۱۳۹۱ به منظور ارزشیابی کیفیت برنامه های آموزشی با توجه به استفاده از فناوری اطلاعات ( آموزش های نرم افزاری) در چهار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران ، علمی کاربردی ، پیام نور و تربیت مدرس در شهر تهران انجام شد.
 یافته ها: بالا ترین سطح مطلوبیت کل ، مربوط به استقبال دانشجویان نسبت به اجراء برنامه های اموزشی در حوزه ی درون داد و کمترین سطح مطلوبیت کل مربوط به عامل اجراء برنامه های اموزشی در حوزه ی فرایند های عملیاتی می باشد.
با توجه به تحلیلهای حاصل از داده های این پژوهش مشخص شد که به آموزشهای نرم افزاری در دانشکده های علوم انسانی در واحد های برنامه ریزی کمتر توجه شده در حالیکه استقبال دانشجویان برای استفاده از این برنامه های آموزشی بسیار بالا می باشد، اما رضایت آنها از برنامه های آموزشی با توجه به هزینه های بالایی که برای تحصیلات دانشگاهی متحمل می شوند بسیار پایین است.
 
نتیجه گیری
مزیت اصلی ارزشیابی یک دوره ی آموزشی این است که با نگرش سیستمی به ارزشیابی اهداف، زمینه، درون داد، فرایند و فرآورده های آن دوره اقدام می شود و نقاط قوت و ضعف آن روشن می شود و این امر می تواند به تصمیم گیری و سیاست گذاری در سطح کلان کمک کند تا مسؤولان، اقدامات صحيح و کارشناسی شده را برنامه ریزی و در مورد تداوم، توقف و یا تجدید نظر در اهداف، درون دادها، فرایندها و برون دادهای آموزشی تصمیم گیری نمایند. با توجه به تجزیه و تحلیل های حاصل از داده های این پژوهش و نتایج آزمون های فرض مشخص شد که به آموزش های نرم افزاری در دانشکده های علوم انسانی در واحد های برنامه ریزی کمتر توجه شده در حالی که استقبال دانشجویان برای استفاده از این برنامه های آموزشی بسیار بالا می باشد. بهبود کیفیت برنامه های آموزشی امری واجب و حیاتی است چرا که دانشجویان در دانشگاه ها به عنوان سرمایه های اجتماعی نقش بزرگی را در توسعه ی ملی بر عهده دارند، اما رضایت آنها از برنامه های آموزشی با توجه به هزینه های بالایی که برای تحصیلات دانشگاهی متحمل می شوند بسیار پایین است.
راه حل های ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی را می توان در ادغام فناوری های اطلاعاتی در برنامه های آموزش عالی جستجو کرد و استفاده از نیروی متخصص آموزشی منجر به بهره وری بیشتر در نظام آموزش عالی خواهد بود . داده کاوی به عنوان یک رشته ی علمی نوین در زمینه ی بازیابی و استخراج اطلاعات می توانند نقش مهمی در جهت دستیابی به این اهداف داشته باشد. این تحقیق نشان داد که در کل کیفیت برنامه های اموزشی در این چهار دانشگاه در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن در برخی موارد و نیز ادامه ی فرایند ارزشیابی ضروری به نظر میرسد. 
 
پیشنهادات
توصیه های کلی برای آموزش های فناوری اطلاعات در دانشکده ها و دانشگاه ها : 
 ارائه فرصتی برای دانشجویان ممتاز که با شرکت در این کارگاه های آموزشی موفقیت ها و فرایند های یادگیری خود را به اشتراک گذارند. 
 افزایش مکمل پرداخت به دانشکده های درگیر با تکامل یکپارچه سازی فناوری 
 دعوت از مربیان آشنا با تکنولوژی روز و فناوری اطلاعات. 
 انتخاب و ورود نرم افزار به دانشکده ها. 
 تشکیل انجمن های تخصصی فناوری در سطح دانشگاه و دانشکده .
 ایجاد کارگاه های آموزشی و تشویق شرکت کنندگان برای حضور در کارگاه با هدف اجرای مهارت های جدید در و عمل.
 ارائه گروه های حمایت کننده فنی در دانشگاه ها۔ 
 ارائه فرصتی برای دانشجویان ممتاز که با شرکت در این کارگاه های آموزشی موفقیت ها و فرایند های یادگیری خود را به اشتراک گذارند. 
 ارتقاء توان علمی اساتید از طریق آموزش های مستمر و آموزش های حین خدمت.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.