اهداف اقتصاد سنجی

اهداف اقتصاد سنجی


  • 95 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندانعلم اقتصاد، علوم آمار، داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است. علم اقتصاد دانشی است که با داده ها و آمار اقتصادی سرکار دارد در واقع علم اقتصاد به  اندازه گیری روابط اقتصادی می پردازد. نرم افزار اس پی اس اس Eviews و STATA مهمترین نرم افزارهای علم اقتصاد هستند. آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مفاهیم و مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علم ارزشمند و مهمِ اقتصاد ارایه نماید. 

در این مقاله در مورد اهداف اقتصاد سنجی صحبت می شود. 

اهداف اقتصاد سنجی:

سه هدف اصلی اقتصاد سنجی به شرح زیر است:

  1. فرمولاسيون و تعيين مدلهاي اقتصادسنجي:

مدل های اقتصادی در قالب آزمایشی قابل تدوین هستند. چند مدل اقتصادسنجی را می توان از یک مدل اقتصادی استخراج کرد. چنین مدلهایی با توجه به انتخاب متفاوت فرم عملکردی، مشخصات ساختار تصادفی متغیرها متفاوت هستند.

برای دانلود مجموعه داده های مربوط به علم اقتصاد به وب سایت دیتاهارت مراجعه بفرمایید. 

  1. برآورد و آزمایش مدل ها:

مدل بر اساس مجموعه ای از داده ها برآورد شده و برای مناسب بودن آنها مورد آزمایش قرار می گیرد. این بخشی از استنتاج آماری مدل سازی است. روش های مختلف برآورد برای دانستن مقادیر عددی پارامترهای ناشناخته مدل استفاده می شود. بر اساس فرمول بندی های مختلف مدل های آماری، یک مدل مناسب و مناسب انتخاب شده است.

  1. استفاده از مدل ها:

مدل های به دست آمده برای پیش بینی و فرمول بندی سیاست ها استفاده می شود که بخش مهمی در تصمیم گیری های سیاسی است. چنین پیش بینی هایی به سیاست گذاران کمک می کند تا به خوبی از مدل های مناسب قضاوت کنند و اقدامات لازم را جهت تنظیم متغیرهای اقتصادی مناسب انجام دهند.

اقتصاد سنجی و آمار:

قتصاد سنجی هم از آمار ریاضی و هم آمار اقتصادی متفاوت است. در آمار اقتصادی، داده های تجربی جمع آوری شده، ضبط شده، جدول بندی شده و مورد استفاده در توصیف الگوی در توسعه خود را در طول زمان. آمار اقتصادی یک جنبه توصیفی از اقتصاد است و توضیحات را در مورد توسعه متغیرهای مختلف یا اندازه گیری پارامترهای روابط ارائه نمی کند.

روش های آماری روش های اندازه گیری را که بر اساس آزمایش های کنترل شده طراحی شده اند، توصیف می کنند. چنین روش هایی ممکن است برای پدیده اقتصادی مناسب نباشد زیرا آنها در چارچوب آزمایش های کنترل شده مناسب نیستند. به عنوان مثال، در آزمایشات واقعی، متغیرها به طور مداوم و به طور همزمان تغییر می کنند و بنابراین تنظیم آزمایش های کنترل شده مناسب نیست.

اقتصاد سنجی ها پس از سازگاری با مشکلات زندگی اقتصادی، از روش های آماری استفاده می کنند. این روش های آماری تصویب معمولا به روش های اقتصاد سنجی نامیده می شود. چنین روش هایی تنظیم می شوند تا بتوانند برای اندازه گیری روابط تصادفی مناسب باشند. این تنظیمات اساسا تلاش می کند تا تلاش هایی را برای عنصر تصادفی انجام دهد که در داده های دنیای واقعی کار می کند و به تعیین داده های مشاهده شده وارد می شود. این را قادر می سازد داده ها را به عنوان نمونه تصادفی نامیده می شود که برای استفاده از ابزارهای آماری مورد نیاز است.

اقتصاد سنجی نظری شامل توسعه روش های مناسب برای اندازه گیری روابط اقتصادی است که برای آزمایش های کنترل شده در داخل آزمایشگاه ها انجام نمی شود. روش های اقتصادسنجی به طور کلی برای تجزیه و تحلیل داده های غیر تجربی توسعه داده شده است.

اقتصاد سنجی های کاربردی شامل استفاده از روش های اقتصادسنجی به شاخه های خاص نظریه اقتصادسنجی و مشکلات مانند تقاضا، عرضه، تولید، سرمایه گذاری، مصرف و غیره است. اقتصاد سنجی کاربردی شامل استفاده از ابزار نظریه اقتصاد سنجی برای تحلیل پدیده اقتصادی و پیش بینی رفتار اقتصادی است.

برای دانلود مجموعه مقالات فارسی در زمینه علم اقتصاد و مدیریت مالی کلیک کنید. 

انواع داده ها:

انواع داده ها در برآورد مدل استفاده می شود.

1. داده های سری زمانی

داده های سری زمانی اطلاعاتی در مورد مقادیر عددی متغیرها را از دوره به دوره ارائه می دهند و در طول زمان جمع آوری می شوند. به عنوان مثال، داده ها در طول سال های 1990-2010 برای درآمد ماهیانه، یک سری داده های زمانی هستند.

2. داده های مقطعی

داده های مقطعی اطلاعاتی را در مورد متغیرهایی که مربوط به عوامل فردی (به عنوان مثال مصرف کنندگان یا تولید کنندگان) در یک نقطه معینی از زمان هستند، ارائه می دهند. به عنوان مثال، بخش متشکل از نمونه مصرف کنندگان نمونه ای از بودجه های خانواده است که نشان می دهد هزینه های کالاهای مختلف توسط هر خانواده، و همچنین اطلاعات مربوط به درآمد خانواده، ترکیب خانواده و سایر مشخصات جمعیتی، اجتماعی یا مالی است.

3.داده های ترکیبی (پانلی)

داده های پانل داده ای از بررسی مکرر یک نمونه (مقطعی) نمونه در دوره های مختلف است.

4. داده های متغیر ساختاری (dummy)

هنگامی که متغیرها در طبیعت کیفی هستند، پس داده ها به صورت تابع شاخص ثبت می شوند. مقادیر متغیرها مقدار داده را نشان نمی دهند. آنها تنها حضور / عدم وجود یک ویژگی را منعکس می کنند. به عنوان مثال، متغیرهای مذهبی، جنسیت، طعم و غیره متغیرهای کیفی هستند. متغیر `جنسیت 'دارای دو ارزش است - مرد یا زن، متغیر' طعم و مزه 'طول می کشد ارزش مانند و غیره و غیره چنین مقادیری با متغیر ساختگی نشان داده شده است. به عنوان مثال، این مقادیر را می توان به عنوان "1" نشان دهنده مرد و "0" نشان دهنده زن است. به طور مشابه، '1' نشان دهنده میل طعم است و '0' نشان دهنده عدم تقلید از طعم و مزه است.

اگر در حال پژوهش در حوزه علم اقتصاد هستید یا به دنبال انجام پروژه های اقتصادسنجی خود با نرم افزارهای Eviews و STATA هستید با آکادمی داده تماس بگیرید.

سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

اگر در زمینه اقتصاد سنجی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.