اولویت بندی کاربردهای هوش تجاری در تجارت الکترونیک به روش FAHP: مطالعه موردی وبسایت یاتا

اولویت بندی کاربردهای هوش تجاری در تجارت الکترونیک به روش FAHP: مطالعه موردی وبسایت یاتا


  • 384 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده:
تجارت الکترونیک (EC) بدون شک آینده ای است که اکثر شرکت ها باید با آن روبرو شوند. صرفا ایجاد یک فروشگاه آنلاین موفقیت آن را تضمین نمی کند. این اکو سیستم پیچیده است و چالش های جدیدی را تجربه میکند و برای موفقیت باید فاکتورهای بحرانی را مد نظر قرار دهد. هوش تجاری (BI برای هر یک از این موارد مهم در EC راه حلی مناسب ارائه می نماید و به مدیران این نوع تجارت کمک میکند تا بتوانند به تمام جنبه های تجارت خود مسلط باشند. در این مقاله با بررسی فاکتورهای بحرانی موفقیت EC، به اولویت بندی کاربردهای BI پرداخته شده است. نیازهای قابل تعریف برای EC در حوزه BI در قالب ۱۳ گزینه تعریف شده و معیارهای به دست آمده از ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان با پرسش از تفر فعال حوزه IT، مورد ارزیابی قرار گرفته است که نهایتا با تحلیل داده ها، معیارهای پژوهش در قالب ۶ معیار و زیر معیار به عنوان عوامل بحرانی موفقیت یاتا شناسایی شدند، سپس با ایجاد ساختار سلسله مراتبی پژوهش، پرسشنامه های مقایسات زوجی برای اولویت بندی معیارهاء زیر معیارها و نهایتا گزینه های مساله به ۵ خبره فعال در حوزه EC داده شد و با روش AHP فازی تحلیل شد که در نتیجه آن معیار "محیطی" و زیرمعیار پشتیبانی ارتباطی" مهم ترین عوامل برای موفقیت EC شناخته شدند. نهایتا کاربرد BI در حوزه "ارتقا خدمات مشتری"، "آنالیزهای حوزه تبلیغات و بازاریابی"، و "تشخیص تقلب و کلاهبرداری به ترتیب در رتبه اول تا سوم برای موفقیت یاتا قرار گرفتند.

نتیجه گیری
زیرمعیار پشتیبانی ارتباطی با وزن ۰٫۷۲ نسبت به زیر معیار "امنیت" با وزن ۲۸, ۰ در دسته معیار "محیطی" شناسایی شد. هم چنین زیر معیار "بازاریایی" نسبت به زیرمعیار اعتبار و برند" با نسبت مشابه دو زیر معیار قبلی، نسبت به معیار " شناختی" شناسایی شدند. و نهایتا زیرمعیارهای ایجاد ارزش برای شرکا"، و "چابکی" با وزن های ۰۵۱ و ۰٫۴۹ از درجه اهمیت تقریبا یکسانی در دسته معیار استراتژیک برخوردار شدند در ادامه نتایج تحلیل آماری، به بررسی رتبه بندی گزینه ها یا همان کاربردهای هوش تجاری در هر یک از فاکتورهای بحرانی موفقیت تجارت الکترونیک (زیرمعیارها) پرداخته شد و نهایتا رتبه بندی گزینه ها به صورت زیر به دست آمد به ترتیت، "ارتقا خدمات مشتری"، " آنالیزهای حوزه تبلیغات و بازاریابی"، "تشخیص تقلب و کلاهبرداری"، "آناليز الگو خرید و رفتار مشتری"، "نظرکاوی"، "قیمت گذاری پویا"، "بهینه سازی ساختار وب سایت"، "دسته بندی"، "آنالیز پیش بین"، "بهینه سازی موتور جستجو"، "شخصی سازی"، "دید زنجیره تامین"، و " داشبورد و گزارش های مدیریتی"

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.