بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی و مفاهیم مربوط به آن

بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی و مفاهیم مربوط به آن


  • 956 بازدید

اگر یک ویروس را به عنوان یک استراتژی بازاریابی در نظر بگیرید، مرحله نهایی بازاریابی را یافته اید. زمانی که صحبت از انتشار یک پیام در مدت زمان کوتاهی با کمترین بودجه و بیشترین تاثیر می شود، هیچ چیزی قابلیت مقابله با یک ویروس را ندارد. هدف نهایی هر بازاریاب تغییر در طرز تفکر و رفتار بازار هدفش است، کاری که هر ویروس موفقی انجام می دهد. تفاوتی ندارد که ویروس بایولوژیکی باشد یا دیجیتال، تمامی ویروس های موفق به "برند" تبدیل می شوند و این چیزی است که هر بازاریابی به دنبال آن است.
ریشه های بازاریابی ویروسی 
دهان به دهان گشتن مفهومی قدیمی در بازاریابی است که به ارتباط بین مصرف کنندگان در بیان تجارب شخصی خودشان در استفاده از یک محصول و یا در مواجهه با یک شرکت داللت می کند .این مفهوم، مفهومی پیچیده است و نمی توان مستقیما آنرا کنترل نمود .با این وجود دهان به دهان گشتن اطلاعات برای شرکت ها بسیار مهم است و ابزاری قدرتمند محسوب می شود. همچنین کروز نشان داد که مصرف کنندگان به دالیل مختلفی تجارب استفاده از چهار محصولات مختلف را در اختیار دیگران قرار می دهند. از جمله این دالیل می توان به اعتبار بخشیدن به خودشان ، اعلام مالکیت و یا کمک به دیگران اشاره نمود. به طور کلی دهان به دهان گشتن اطلاعات نسبت به تبلیغات چاپی، تبلیغات رادیویی و فروش شخصی، تاثیر بیشتری بروی رفتار مصرف کنندگان می گذارد. اصطالح بازاریابی ویروسی برای اولین بار توسط استیو یورتسن و تیم دراپر در راستای نحوه معرفی سرویس پست الکترونیکی hotmail بیان شد. 
اشکال بازاریابی ویروسی 
روش های مختلفی برای پیاده سازی بازاریابی ویروسی وجود دارد. یکی از این روش ها ارسال ایمیل به مشتریان جاری و ترغیب آنها به ارسال مجدد این ایمیل هاست. محتوای ایمیل ارسالی در این امر بسیار تاثیرگذار است. در این رابطه بازاریابان موارد مختلفی را در نظر می گیرند. بعنوان مثال ایمیل هایی که باعث برانگیخته شدن احساسات می شوند، با احتمال بالاتری مجددا ارسال خواهند شد .شکل دیگری از بازاریابی ویروسی قرار دادن ویدئو بروی وبسایت های اشتراک ویدئو مثل آپارات می باشد. در این رابطه امید است که محتوای ویدئو بازدید کنندگان را ترغیب کند تا ویدئو را با دیگران به اشتراک بگذارند. به طور کلی بازاریابی ویروسی بر این اصل بنا شده است که محتوای محرک باعث ایجاد ارتباطات نفر به نفر بدون حقوق و دستمزدی شود که پیامی مشخصی را از جانب شرکت مشخصی انتقال دهد.

ارائه روشی جدید جهت یافتن افراد تاثیر گذار شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنالین ، هاشمی نژاد

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه شبکه های اجتماعی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.