بررسی تأثیر هوش تجاری بر یادگیری سازمانی

بررسی تأثیر هوش تجاری بر یادگیری سازمانی


  • 457 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده
کسب و کار در هزاره سوم دارای شرایط استراتژیک و ویژه ای است. رقابت بین بنگاه های اقتصادی هر روز فشرده تر شده و نرخ نوآوری رو به افزایش است، با این تفسیر در عصر اطلاعات، کسی که اطلاعات دارد، دارای قدرت است و هر سازمان و شرکتی که از این قدرت برخوردار باشد در صنعت و حرفه خود در مقایسه با رقبای خود متمایز و ممتاز می شود یکی از مهمترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش تجاری است. سازمان های بزرگ با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم جهت همسویی با تغییرات محیط پیرامونی بویژه با توجه به مسایل جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند با تغییر ساختار دهند با خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را به دست آورند. یکی از مهم ترین این ابزارها، ایجاد سازمان یاد گیرنده و نهادینه کردن یادگیری سازمانی است بنابراین، سازمان هایی موفق تر هستند که زودتر، سریع تر و بهتر از رقبا یاد بگیرند درست به همین دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده سازمانی در سال های اخیر مطرح شده و رشد فزاینده ای داشته است سازمان ها به جای رفتارها و حرکت های سنتی خود که در بهترین شکل آن در برگیرنده آموزش نیز می بود، تبدیل به سازمانی شوند که همواره یاد می گیرند، یعنی کوشش خود را در جهت یادگیری به عنوان یک امتیاز رقابتی به کار می برند بنابراین پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر هوش تجاری بر یادگیری سازمانی انجام گرفته است.

نتیجه گیری
یادگیری به خاطر نفس بگیری نیست بلکه برای موفقیت و توسعه سازمان است. در صورت عدم به کیه سازمان هزینه های سنگین ندانستن يا دوباره گالری و عدم کارآیی و به درد این منابع و مهارتها را متحمل شده و شاهد از دست رأی اعتماد به نفس در افراد و کاهش درآمد. به دلیل عدم نو آوری خواهد بود. اما در صورت یادگیری و تعهد مستمر به آن سود سازمان افزایش یافته و افراد به جای نیروی کار تبدیل به سرمایه های سازمان می شوند
امروزه در محیط های پویا تنها سازمان هایی موفق خواهند بود که بتواند میزان یادگیری خود را نسبت به وفيا بالا ببرند و از این طریق به رقبای خود پیشی گرفته باشد. به همین منظور مدت ها و به مزیت رقابتی است که محققین مباحث یادگیری سازمانی و سازمان های یاد گیرنده را مطرح کرده اند و بسیاری از سازمان ها اعم از تولیدی، خدماتی و آموزشی نیز تلاش بر پیاده سازی آن دارند برخی از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی بر یادگیری سازمانی تاثیرگذار هستند از جمله عوامل برون سازمانی می توان به هوش تجاری اشاره نمود. هوش تجاری عبارت است از بُعد وسیعی از کاربردها و تکنولوژی برای جمع آوری شده و دانش جهت رای پرس و جو در راستای آنالیز سازمان برای اتخاذ تصميمات تجاری دقیق و هوشمند اطلاعات و دانش در هزاره سوم به ثروت استی سازمان ها تبدیل شده و بنگاه های تجاری و واحدهای تولیدی برای کسب مزیت وقتی به دنبال استفاده هر چه بیشتر از این ثروت در تصمیمات غطي شود در محیط پویای امروز می باشند با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ارکان کسب و کار شیوه سیستم ها و نرم افزارهای سازماني بر فعالیت های کسب و کار را شکل داده و تبدیل به مخون نویسی برای داده های سازمانی شده اند با توجه به مباحث مطرح شده امروزه به کار گیری مفاهیمی چون هوش تجاری به دلیل ایفای نقش در تصمیم گیری سازمانی و ارتقای بهره وری در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است سیستم هوش کسب و کار موجب ارتقا ارزشی اطلاعات در آغاز یک زنجیره اطلاعاتی می شود. با استفاده و فناوری های مختلف موجب، جمع آوری و ساختارمند کردن دانه ها و تبدیل آنها به اطلاعات می شود. استقرار و به کارگیری سیستم هوش تجاری به طرق مختلف موجب بهبود گردش اطلاعات در سازمان می شود. شناخت و ارزیابی عوامل موثر در پیشرفت و عملکرد سیستم های هوش تجاری در سازمان بسیار حائز اهمیت این سازمان های بزرگ با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم جهت همسویی با تغییرات محیط پیرامونی بویژه با توجه به مسایل جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند با تغییر ساختار دهند. با خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را به دست آورند. یکی از مهم ترین این ابزارها، ایجاد سازمان یادگیرنده و نهادینه کردن یادگیری سازمانی است بنابراین، سازمان هایی موفق تر هستند که زودتر و سریع تر و بهتر از رقبا یاد بگیرند درست به همين دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده سازمانی در سالهای اخیر مطرح شده و رشد فزاینده ای داشته است سازمانها به جای رفتارها و حرکت های سنتی خود که در بهترین شکل آن در برگیرنده اموزش نیز می بود، تبدیل به سازمانی شوند که همواره یاد می گیرند، یعنی کوشش خود را در جهت یادگیری به عنوان یک امتیاز رقابتی به کار می برند.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.