بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی سیستم های هوش تجاری با توجه به نقش میانجی سودمندی ادراک شده

بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی سیستم های هوش تجاری با توجه به نقش میانجی سودمندی ادراک شده


  • 204 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده
با وجود مطالعات فراوان در حوزه هوش تجاری و پیاده سازی سیستمهای هوش تجاری در سازمانها تا کنون بررسی عوامل تاثیر گذار بر سیستمهای هوش تجاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که تصمیمات مدیران ارشد سازمانها رکن اصلی در استفاده از نوآوری ها و پیاده سازی آنها در سازمان است و عهده دار مسئولیت های خطیر و حساس هستند، از اینرو بطور قطع در شرایط خاصی قرار دارند، عوامل مختلف و متفاوتی نیز بر سطح نیازها، انگیزه ها و گرایش های آنها تأثیر می گذارند، در نتیجه اقدام به استفاده یا عدم استفاده از این سیستمها می نمایند. در این مقاله عوامل تاثیر گذار بر پیاده سازی سیستمهای هوش تجاری را با توجه به نقش میانجی گرایانه سودمندی ادراک شده مورد بررسی قرار گرفته است، که برای این منظور از پژوهش بچ و همکاران ۲۰۱۶ الگوبرداری شد. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت ایران خودرو دیزل است که ۴۰۰۰ نفر می باشد، فرمول کوکران تعداد ۳۵۰ پرسشنامه را مشخص نمود اما بخاطر احتمال وجود داده های ناقص ۴۰۰ پرسشنامه به روش تصادفی طبقه ایی توزیع گردید که ۳۸۴ پرسشنامه صحیح گردآوری شد. با استفاده از نرم افزار لیزرل به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته اید، نتایج حاکی از آن بود که استراتژیهای مرتبط با فناوری، کیفیت اطلاعات، تس شمیم دانش، و همچنین سهولت ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری بر سودمندی ادراک شده دارند، مدیریت تغییر هم تاثیر بسزایی بر سودمندی ادراک شده نداشت، سودمندی ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری بر پیاده سازی سیستمهای هوش تجاری داشت.

نتیجه گیری
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت عالی بر قابلیتهای هوش تجاری و تحلیل جهت گیریهای تصمیم گیری بود که بر اساس نتایج بدست آمده می توان به تاثیر مثبت و مستقیم مشارکت کارکنان بر قابلیتهای هوش تجاری و همچنین تاثیر مثبت تحلیل جهت گیریهای تصمیم گیری اشاره داشت و اینکه تحلیل جهت گیریهای تصمیم گیری و مشارکت کارکنان هر دو تحت تاثیر مدیریت عالی هستند. با توجه به این یافته ها پیشنهاداتی برای مدیران ارشد شرکت ایران خودرو دیزل به شرح ذیل ارائه می دهیم: ۱) مدیران باید با کارکنان خود به راحتی رابطه برقرار کنند تا با استعدادها و میزان توانمندی هوش تجاری آنها آشنا شوند و از این طریق عملکرد بهتری داشته باشند، با برقراری روابط آشکار، اختلافات خود را حل کنند و پیوندهای مستحکمی بین خود به وجود آورند و از این طریق عملکردشان را بهبود ببخشند. ۲) مدیران باید بتوانند جهت گیریهای تصمیمات سازمانی را کنترل کنند تا از این طریق به ارتقای قابلیتهای هوش تجاری کمک نمایند. باید در محیط هایی خالی از استرس و فشارهای منفی، کار کنند تا بتوانند بر کار خود تسلط داشته باشند، پیشنهاد می شود در یک سازمان، مدیران و کارمندان را تشویق به مشارکت گروهی در تحلیل جهت گیریهای تصمیم گیری نمایند. ۳) پیشنهاد می شود برای رسیدن به اثربخشی سازمانی نه تنها به مدیران مهارتهای تکنیکی آموزش داده شود، بلکه مهارت های تجاری را به آنها نیز آموزش داده شود تا یکدیگر را درک کنند، به یکدیگر احترام گذارند، اهداف مشترکی را دنبال کنند و به هم اعتماد داشته باشند. ۴) مدیران باید با افزایش خلاقیتشان در حل مشکلات، قادر شوند پیام های درونی خود را درک کنند و خود را با شرایط وفق دهند و جهت گیریهای سازمانی را تحت کنترل بیاورند. ۵) به مدیران پیشنهاد می شود با افزایش خلاقیت و مهارت های شخصی خود، سعی در ایجاد روابط مؤثرتر با کارکنان و مشتریان داشته باشند. ۶) در برنامه ریزی سازمان مدیران ارشد باید در نظر داشته باشند که توجه به نیازها و خواسته های کارکنان می بایست در اولویت قرار گیرد و تمام برنامه ها باید در جهت ایجاد یک محیط مناسب و شکوفا برای ارتقای قابلیتهای هوش تجاری و سطح حمایتهای مدیریت عالی سازمان باشد. ۷) پیاده سازی هر چه بهتر سیستم مدیریت شکایات و بازخورد سریع به کارکنان در مورد مشکلاتی که مطرح کرده اند. ارزیابی دوره ای عملکرد پرسنل و ارائه پاداش مناسب جهت تشویق آنان در این راستا پیشنهاد می شود که در تحقیقات آتی به بررسی تاثیر مدیریت عالی بر قابلیتهای هوش تجاری و وفاداری به سازمان با نقش میانجی گری عوامل شخصیتی و یا نقش تعدیل گرانه جنسیت و قومیت بپردازنده و همچنین جهت بررسی های بیشتر انجام همین پژوهش در یک سازمان دیگر پیشنهاد می شود.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.