تیپ های کاری متخصصین علم داده

تیپ های کاری متخصصین علم داده


  • 899 بازدید

منظور از تیپ های کاری متخصصین علم داده گروه هایی از متخصصین علم داده هستند که ویژگیهای مشابه هم دارند مثل مهارت های مشابه. هدف از شناسایی تیپ های کاری دادن بینشی جدید به افراد به خصوص افراد تازه کار برای انتخاب مسیر شغلی در زمینه علم داده است. این که همتایان آنها پیش از این چه مجموعه مهارت هایی را کسب کرده اند. افراد تازه کار می توانند یکی از آن تیپ های کاری را انتخاب کنند یا این که خودشان با توجه به علاقه و استعدادشان نوع جدیدی را خلق نمایند. برای مثال یک متخصص علم داده ممکن است به تیپ کاری تعلق داشته باشند که نمونه های آن تیپ کاری تحصیلاتی در رشته های ریاضی یا فیزیک داشته باشند، درک ریاضی، آمار و مدل سازی بالایی داشته باشد. اما این افراد دانش زمینه ای اندکی داشته باشند و توانایی کار گروهی در آنها پایین باشد. یک فرد تازه کار ممکن است تصمیم بگیرد مشابه افراد این گروه عمل کند یا این که خودش مسیر جدیدی را برای خود تعریف کند و مهارت هایی را با علاقه خود کسب کند. در هر صورت اطلاع داشتن از چنین تیپ های کاری به افراد کمک می کند تعدادی از گزینه هایی را که برای انتخاب در پیش روی خود دارند شناسایی کنند. البته باید توجه کنیم که بررسی تیپ های کاری به معنای تشویق افراد به تفکر کلیشه ای نیست. در مورد مثال ذکر شده افراد زیادی می توانند وجود داشته باشند که همزمان مهارت های ریاضی و مدلسازی و ارتباطی بالایی داشته باشند که نمونه بارز آن پاتیل است.

به طور کلی چنین مطالعاتی برای شناسایی مهارت ها و تیپ های کاری مورد نیاز به وسیله سه گروه صورت می گیرد: دولت، صنعت و جامعه دانشگاهی. هدف از انجام چنین تحقیقی در دولت برآورد عرضه و تقاضای نیروی کار برای زمینه های کاری مختلف است. خروجی چنین کاری می تواند برای سیاست گذاری در زمینه نیروی کار به کار رود. برای مثال در صورتی که بازار کار مهارت هایی نیاز داشته باشد که در آن کشور موجود نباشد و در کوتاه مدت امکان آموزش وجود نداشته باشد، دولت باید سیاستهایی برای واردات نیروی انسانی متخصص اخذ کند. نمونه ای از چنین مطالعاتی پژوهش مارویاما در کشور ژاپن است. (2014 ,Maruyama)

در سطح صنعت این کار به وسیله شرکتهای مشاوره با شرکتهای تامین نیروی انسانی انجام می شود. هدف از انجام این کار آگاه ساختن جامعه از تغییرات پیش رو، مشاغل و مهارتهای جدید مورد نیاز است. جامعه دانشگاهی می تواند از خروجی این کار استفاده کند تا بتواند برنامه های دانشگاهی را متناسب با آن تنظیم کند. نمونه ای از پژوهشهایی از این دست را شرکت مک کینزی (2011 ,. Manyika , et al) ، شرکت برچ ورکز در آمریکا (2013 ,Burtch) و شرکت یاپا در استراليا (2014 ,Stubbs) انجام داده اند.

در سطح دانشگاه ها این کار توسط سیاست گذاران دانشگاه برای تاسیس دپارتمانهای جدید یا رشته های جدید انجام می شود و در سطح دپارتمانها چنین پژوهشی برای بروزرسانی محتوای آموزشی درسها صورت می گیرد. برای مثال باومر در مقاله ای در سال ۲۰۱۴ از هفت دانشگاه آموزش علم داده را به برنامه درسی خود اضافه کردند نام می برد و جزئیات ، آنها را تشریح می کند.

منبع : علم داده: مفاهیم و مهارت ها، سهرابی و ایرج

کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه علم داده و داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.