داده کاوی مشترکين شرکت مخابرات برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری

داده کاوی مشترکين شرکت مخابرات برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری


  • 693 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

در این مقاله با بکارگیری الگوریتم های داده کاوی به منظور بهبود مدیریت ارتباط با مشتری، مشترکین شرکت مخابرات استان گیالن شهر رشت در سه خوشه با توجه به بیشترین شباهت در الگوهای رفتاری گروه بندی شدند. سپس به بررسی ارزش عمر مشتری در هر گروه پرداخته شد و هر خوشه از نظر ماتریس سودآوری - وفاداری در گروه های مشتریان از دیدگاه این ماتریس قرار گرفت. 
خوشه بندی مشترکین بر مبنای چارچوب ارائه شده در این تحقیق به شرکت مخابرات کمک می کند تا مشتریانی که دارای الگوهای رفتاری مشابه برحسب متغیرهای کارکردی و بدهکاری هستند را در گروه های یکسان درنظر گرفته و بر مبنای ویژگی های اکثریت مشتریان در هر گروه، سرویس و سیاست های متناسب با این ویژگی ها را به روش های متفاوت به مشتریان پیشنهاد و ارایه نماید و از ارائه ی روش کلاسیک و سنتی یک سرویس برای همه ی مشتریان که در دنیای بازاریابی امروزی بی معناست بپرهیزد. البته تکمیل داده های جمعیت شناختی مشترکین شامل تحصیلات، وضعیت تأهل، شغل، جنسیت، سن، تاریخ تولد و ... میتواند شرکت را در ارائه سرویس مناسب به مشترکین بالقوه با توجه به نتایج اعمال الگوریتم های دسته بندی درخت تصمیم و الگوی شناسایی اقلام تکراری بر روی داده های مشترکین یاری نماید.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به پژوهش در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری علاقه مند هستید توصیه می شود حتما مجموعه استثنائی و بی نظیر هفتاد مقاله فارسی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری  و مجموعه های مشابه آن  را تهیه بفرمایید.

اگر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.