رابطه بین داده کاوی، مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری جهت کسب مزیت رقابتی سازمان ها در تجارت الکترونیکی

رابطه بین داده کاوی، مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری جهت کسب مزیت رقابتی سازمان ها در تجارت الکترونیکی


  • 540 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

مدیریت روابط مشتری، یک مفهوم وسیع با لایه های متعدد است که یکی از آنها داده کاوی می باشد. داده کاوی به شرکتها در تلاش هایشان جهت حرکت به سمت مشتری محوری کمک می کند. مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش با داده کاوی برای به دست آوردن دانش مشتری متمرکز می شوند. بدین ترتیب، دانش برای سازمان، مزیت رقابتی ایجاد می کند و به سازمان، امکان حل مسائل و تصرف فرصت های جدید را می دهد. در این مقاله رابطه بین داده کاوی، مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری جهت کسب مزیت رقابتی سازمانها در تجارت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ اهداف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان و کارمندان بانک توسعه تعاون مشهد است. یافته های پژوهش نشان می دهد کاربرد مدیریت دانش مشتری سبب کسب مزیت رقابتی برای سازمانها در تجارت الکترونیکی می شود. با بهره گیری از تکنیک های مدیریت ارتباط با مشتریان، داده کاوی و مدیریت دانش، دانش از، برای و درباره مشتری کسب میشود که با مدیریت و بهره برداری از این دانش مشتری کسب شده مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی برای سازمانها و شرکتهایی که با تجارت و کسب و کار الکترونیکی سروکار دارند، حاصل می شود. همچنین از بررسی نتایج آزمون های آماری مشاهده می شود ارتباط معنی داری میان متغیر مستقل تحقیق و متغیر وابسته وجود دارد، یعنی با افزایش توانمندی های مربوط به متغیر مستقل میزان دستیابی به مزیت رقابتی افزایش می یابد. لذا پیشنهاد می شود سازمانها و شرکتهایی که با تجارت و کسب و کار الکترونیکی سروکار دارند از فنون داده کاوی استفاده کنند تا بدین وسیله بتوانند با استخراج الگوهای کاربردی از میان داده های مربوط به مشخصات و رفتارهای مشتری جهت بهبود رابطه با مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی از طریق فراهم کردن موجبات رضایتمندی مشتری و در پی آن وفادار ماندن آنها بهره گیرند؛ حمایت همه جانبه مدیران از اشتراک و تسهیم دانش جدید در سازمان تا تبدیل آن به کالاها و خدمات در چارچوب مدیریت ارتباط با مشتریان و پاسخ گویی به خواسته های آنان صورت گیرد و با طراحی استراتژی های سازمان جهت مدیریت و استفاده کاربردی از دانش مشتری به منظور دستیابی به مزیت رقابتی و پایدار در تجارت الکترونیکی و مدیریت کارا و اثربخش انواع دانش مرتبط با مشتری، از ارائه مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان اطمینان حاصل نمایند.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به پژوهش در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری علاقه مند هستید توصیه می شود حتما مجموعه استثنائی و بی نظیر هفتاد مقاله فارسی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری  و مجموعه های مشابه آن  را تهیه بفرمایید.

اگر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.