راهبری داده، بسترساز موفقیت هوش تجاری در عصر کلان داده

راهبری داده، بسترساز موفقیت هوش تجاری در عصر کلان داده


  • 338 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده:
هوش تجاری با پیشینه ای ده ها ساله، برای سازمانهای کلاسیک و سنتی، راهکار اصلی تحلیل و اتخاذ تصمیمات مدیریتی براساس داده هاست اما در سالیان اخیر و با رشد تولید داده و ظهور منابع مختلفی که به مدد شبکه های اجتماعی، تلفن های هوشمند حسگرها، دوربین های نظارتی ، لاک های سرور و مانند آن روز بروز در حال گسترش هستند، نیازمندیهای جدیدی را به سازمانها تحمیل کرده است مهم ترین بخش این نیازمندیها، مدیریت یکپارچه و هماهنگ داده از تولید تا مصرف توسط کاربران نهایی سازمان است. اگر هوش تجاری به عنوان بخشی از فرآیند پردازش داده نگریسته شود، به این مدیریت و راهبری داده در سطح کلان کاملا وابسته خواهد بود. این مقاله به معرفی و جنبه های گوناگون راهبری داده در یک سازمان نوین با تمام دغدغه های عصر کلان داده می پردازد و با تمرکز بر مفهوم دریاچه داده به عنوان بستر اصلی ذخیره و خدمات دهی به سایر مولفه های داده محور یک سازمان، نقش آن و چالشهای راهبری داده و استفاده از دریاچه داده را موشکافی خواهد کرد.

نتیجه گیری
وجود داده در سازمان های ایرانی، امری است که به عنوان یک اصل پذیرفته شده است اما استفاده درست و موثر از این داده ها در جهت تصمیمات کلان مدیریتی و بهبود روندهای یک سازمان و خلق ارزش از داده که امروزه به آن هوش تجاری می گوییم، نیازمند اتخاذ سیاست های درست مدیریتی در حوزه داده است. 
اگر بخواهیم یک طراحی آینده نگر برای مدیریت داده های یک سازمان و یا پیاده سازی هوش تجاری در آن انجام دهیم، بهتر است افق دید خود را گسترش داده و ابتدا، فرآیند راهبری داده را در سازمان، درونی نماییم. حتی اگر راهبری داده، اهمیت چندانی برای ما نداشته باشد، استفاده از دریاچه داده، بسترساز تحلیل های آینده و حال یک سازمان خواهد بود.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.