بار ها گفته شده است که امروزه شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از منابع اساسی داده کاوی در نظر گرفته می شود. برای داده کاوی نیاز به داده وجود دارد و شبکههای اجتماعی به دلیل کاربران فعال و بی شماری که دارد روزانه صدها ترابایت داده تولید میکند. در همین راستا محققین در سالهای اخیر به دنبال استفاده از این شبکه ها برای رسیدن به اهداف مختلف هستند. حوزه سلامت یکی از این اهداف است. در واقع هدف اصلی این تحقیقات رسیدن به سلامت افراد و وضعیت آن با استفاده از تحلیل رفتار او در شبکه های اجتماعی است. در یک نمونه توییت های یک فرد بررسی شده و احتمال حمله قلبی در آن فرد پیشبینی شده است. این حوزه به تازگی مورد توجه قرار گرفته و محققین به دنبال گسترش این نوع تحقیقات هستند.
حال سوال مطرح در این تحقیقات این است که آیا رفتار شخص در شبکه اجتماعی میتواند در رسیدن به حقایق از روشهای کلاسیک پیشی بگیرد؟
روشهای کلاسیک داده کاوی به دنبال استفاده از ویژگیهای شخصی یک فرد به طور مثال وضعیت درآمد، تحصیلات، محل زندگی، مصرف الکل یا سیگار برای پیش بینی حمله قلبی است. یا برای پیش بینی احتمال وقوع افسردگی در فرد اقدام به بررسی ورزش کردن یا نکردن، مصرف الکل یا موارد دیگری را مناسب می دانند. در روش های کلاسیک محتوای تولیدی در شبکه های اجتماعی جایی ندارد.
ولی در رویکردهای جدید محققین اعتقاد دارند شبکههای اجتماعی میتواند الگوی بهتری برای این کار باشد. با تحلیل تولیدات اطلاعاتی یک فرد در شبکه های اجتماعی بهتر میتوان درباره وضعیت سلامت، مالی و روانشناسی او قضاوت کرد تا ویژگی های مشخص فرد. در این دیدگاه عکس های منتشر شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام، توییت های تولید شده در توییتر و پست های منتشر شده یا لایک شده در فیس بوک می تواند به عنوان منبع اطلاعاتی برای پیش بینی وقوع بیماری ها در نظر گرفته شود.
این تحقیقات در حوزه های مختلف نتایج متفاوتی ارائه کرده است به طور مثال پیش بینی جنسیت کاربر بر اساس محتوای تولیدی او در اینستاگرام پیشرفت بسیاری در مقابل پیش بینی رای یک فرد در انتخابات آتی کرده است. در واقع روش های ارائه شده تا کنون می توانند جنسیت کاربر را بر اساس محتوای تولیدی او پیش بینی کنند ولی در پیش بینی دیدگاه های سیاسی او با چالش های بسیاری در گیر هستند. زیرا افراد در مورد مسائل سیاسی بسیار محتاطانه تولید محتوا می کنند تا در مسائل روزانه و روتین.
در حدود پنجاه مقاله فارسی در مورد تحلیل رفتار در شبکه های اجتماعی برای اشخاصی که به موضوع تحلیل رفتار در شبکه های اجتماعی علاقه مند هستند.
کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است!