در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های دادهکاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته میشود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.
در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد.
دسته بندی مشتریان به گروه های مختلف باعث بهبود کیفیت پیشنهاد محصولات می گردد، همچنین این امکان را برای تصمیم گیران به وجود می آورد تا بخش های بازار را به طور واضح تری تعیین کرده و استراتژی های بازاریابی را بهبود بخشند. مشتریان با هم برابر نیستند و هدف داده کاوی این است که شرکتها بدانند مشتریان چگونه تمایل به تعامل دارند تا بتوانند وفاداری آنها را جلب کنند و پیرو آن به افزایش درآمد و کاهش هزینه دست یابند. شناخت بهتر مشتریان و درک تفاوت بین آنها به شرکتها کمک می کند تا در ارائه محصولات جدید و تخصیص منابع به مشتریان مطلوبتر، کارآمدی بیشتری داشته باشند. در این راستا، مقاله حاضر مدلی ترکیبی برای دسته بندی مشتریان و شناسایی مشتریان هدف برای بکارگیری بازاریابی مستقیم براساس داده کاوی و منطق فازی ارائه نمود، که با توجه به استفاده از منطق فازی و دخالت شهودی در انتخاب ویژگی ها و پیش پردازش دادهها، نتایج حاصل شده از دقت و صحت بسیار زیادی برخوردارند و عمل دسته بندی بهتر صورت می گیرد که نشان دهنده توانایی مدل ترکیبی ارائه شده است. نوآوری این تحقیق در ارائه مدل ترکیبی منطق فازی و درخت تصمیم در دسته بندی مشتریان است که از توابع استنتاج فازی برای انتخاب ویژگی های مرتبط برای مدل پاسخ استفاده گردید و سپس با استفاده از تکنیک های درخت تصمیم عمل دسته بندی صورت گرفت، مرور ادبیات نشان می دهد که مدل معرفی شده تا به حال ارائه نشده است که نشان دهنده نوآوری آن در تحقیق می باشد و نتایج نشان داد مدل پیشنهادی ما دقت بیشتری نسبت به مدلهای قبلی دارد.
قوانین بدست آمده به صورت قوانین اگر آنگاه است و این امکان را فراهم می آورد که بتوان تاثیر متغیرهای کیفی و کمی را در انتخاب مشتری هدف، و خوش حسابی یا بدحسابی آنان در نظر گرفت و به پیش بینی پرداخت. دقت و صحت قوانین بدست آمده و همچنین سادگی و قابل فهم بودن قوانین، گویای کاربردی و اجرایی بودن آنان می باشد. پیشنهاد می گردد که در تحقیقات آینده از داده های یک بانک ایرانی استفاده گردد و نتایج مقایسه شود.
این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند.
کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است!
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید. آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.
افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.