طراحی پرسشنامه - چه موقع از سؤالات باز استفاده کنیم؟

طراحی پرسشنامه - چه موقع از سؤالات باز استفاده کنیم؟


  • 2,014 بازدید

سؤالات باز در طراحی پرسشنامه  

سؤالات باز در آمار

به‌طورکلی، سؤالات باز برای تحقیقات کیفی، کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع و نظرسنجی با اندازه نمونه‌های کوچک مفید است. چهار مورد اصلی وجود دارد که باید در آن‌ها از سؤالات باز استفاده شود.

1. تحقیقات مقدماتی

قبل از انجام نظرسنجی نهایی، انجام تحقیقات مقدماتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسئله شما بسیار مفید است. سؤالات باز به‌عنوان مؤلفه اصلی تحقیق مقدماتی محسوب می‌شوند، زیرا نه‌تنها شما نمی‌دانید که چه پاسخ‌هایی دریافت می‌کنید، بلکه به دنبال کسب اطلاعات ناشناخته هستید.

به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که می‌خواهید وب‌سایت خود را بهبود ببخشید. قبل از نوشتن یک نظرسنجی مؤثر، می‌توانید نظرات عمومی افراد را در وب‌سایت خود دریافت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که به یک نظرسنجی نهایی هدفمندتر بنویسید.
تحقیقات مقدماتی شما می‌تواند از سؤالات باز همانند زیر استفاده کند:
• نظر شما در مورد این وب‌سایت چیست؟
• قسمت‌های موردعلاقه شما در وب‌سایت چیست؟
• کمترین قسمت موردعلاقه شما در وب‌سایت چیست؟
• چه چیزی در وب‌سایت می‌تواند بهبود یابد؟
استفاده از این پاسخ‌ها به نوشتن نظرسنجی نهایی کمک خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر بسیاری از افراد در طول تحقیقات مقدماتی گفتند که رنگ‌های موجود در وب‌سایت را دوست ندارند، می‌توانید بخشی را به نظرسنجی نهایی خود اضافه کنید که در آن پاسخ‌دهندگان رنگ‌های مختلفی را برای وب‌سایت رتبه‌بندی می‌کنند.
علاوه بر این، می‌توانید از تحقیقات مقدماتی برای بهبود سؤالات بسته در نظرسنجی نهایی خود استفاده کنید. اکثر نظرسنجی‌ها از سؤالات بسته استفاده می‌کنند، اما نوشتن سؤالات بسته نیاز به دانستن اطلاعات مرتبط با پاسخ‌های سؤالات شما دارد. شما در بیشتر مواقع چنین چیزی را قبل از شروع نظرسنجی خود نمی‌دانید. تحقیقات مقدماتی با سؤالات باز برای یادگیری درباره مجموعه پاسخ‌های سؤالات بسته در آینده مفید است.
به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که می‌خواهید درباره اینکه چرا افراد در جلسات شما شرکت نمی‌کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. تجزیه‌وتحلیل نتایج سؤالات بسته به شکل زیر کاری آسان است:
چرا آخرین جلسه را از دست دادید؟
• وقت جلسه برای من خیلی زود بود
• وقت جلسه برای من خیلی دیر بود
• خانه من خیلی دور بود
• سایر
بااین‌حال، تحقیقات مقدماتی راهی عالی برای یادگیری مجموعه کامل پاسخ‌های ممکن خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلیل عدم حضور افراد در جلسات می‌توانید از یک سؤال باز استفاده کنید (مثل «چرا آخرین جلسه را از دست دادید؟»). پس از درک شایع‌ترین دلایل، می‌توانید در بررسی نهایی خود یک سؤال بسته خیلی بهتر بپرسید.
 

2. مصاحبه‌های تخصصی

کارشناسان معمولاً درباره یک موضوع بیشتر از شما اطلاعات دارند، بنابراین استفاده از سؤالات باز برای گرفتن اطلاعات هرچه بیشتر مفید است. محدود کردن کارشناسان به مجموعه‌ای از سؤالات بسته با پاسخ‌های از پیش تعیین‌شده، معمولاً بهره‌وری کمتری نسبت به دادن آزادی عمل به آن‌ها برای ارائه دانش خود دارد.

 

3. نظرسنجی‌هایی با حجم نمونه کوچک

برای تعداد زیادی از پاسخ‌دهندگان، خواندن و تجزیه‌وتحلیل پاسخ سؤالات باز ممکن است دشوار باشد. سؤالات باز ممکن است به پاسخ‌های دارای چندین جمله یا پاراگراف منجر شود. مقایسه این پاسخ‌ها در ده‌ها یا صدها نفر از پاسخ‌دهندگان بسیار دشوار و وقت‌گیر است.

با این‌وجود، اگر شما یک نظرسنجی با اندازه نمونه کوچک (مثلاً زیر 20 پاسخ‌دهنده) داشته باشید، این کار بسیار ساده‌تر می‌شود. برای اندازه نمونه‌های کوچک، سؤالات باز روشی عالی برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به روشی است که هنوز هم اطلاعاتش قابل تجزیه‌وتحلیل است.

4. پایان هر نظرسنجی

پایان یک نظرسنجی مکان مناسبی برای طرح یک سؤال باز است. مهم نیست که نظرسنجی چقدر خوب طراحی شده باشد، شما هرگز نمی‌توانید تمامی نظرات و داده‌های احتمالی را به دست آورید. شمول یک سؤال باز در پایان یک نظرسنجی - مانند «آیا چیز دیگری وجود دارد که دوست دارید به من بگویید؟» یا «آیا چیزی وجود دارد که جا انداخته باشم؟» - به پاسخ‌دهندگان این امکان را می‌دهد که اطلاعات اضافی، نظرات یا نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارند. دادن آزادی برای شمول اطلاعات یا نظرات اضافی نیز راهی مناسب برای نشان دادن احترام به زمان و کوششی است که آن‌ها در تکمیل نظرسنجی شما صرف کرده‌اند.

اگر در حال پژوهش در حوزه علم آمار هستید یا به دنبال انجام پروژه های آماری خود با نرم افزارهای SPSS, AMOS و LISREL  هستید با آکادمی داده تماس بگیرید.

سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.