مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از داده کاوی در سیستم بانکداری

مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از داده کاوی در سیستم بانکداری


  • 1,306 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

CRM از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

مشتری Customer))

روابط Relationship))

مدیریت (Management )

هدف اصلی از این تحقیق مدیریت روابط مشتری ، توسعه وابستگی های ماندگار بلند مدت بین سازمانها و مشتریان است . در حقیقت مقصود اصلی آن ایجاد وفاداری در بین مشتریان سودآور سازمانی است.  
مساله مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مسائلی است که امروزه هر سازمانی برای پیشرفت و بقای خود به آن نیاز دارد. یکی از سیستم های اساسی شناخت و تامین نیازهای مشتریان نظام مدیریت ارتباط با مشتری (CRM ) میباشد. اجرای CRM همانند بسیاری از پدیده های سازمان ممکن است به دلیل فقدان ظرفیتها، توانمندی ها و بسترهای لازم قرین موفقیت نگردیده و یا سطح مطلوبی از کارکردهای مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد. در اینصورت پیامدهای منفی آن نظیر تحمیل هزینه های مالی بر سازمان و افزایش مقاومت ها اجتناب ناپذیر است. از این رو در یک چاره  جویی عقلایی به نظرمیرسد که قبل از پیاده سازی این نظام لازم باشد آمادگی سازمانها بررسی شود.  
نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داده است که عملکرد روش خوشه بندی تشدیدی از رده بندهای شبکه عصبی مبتنی بر دو روش Boosting و Bagging تقریبا مشابه به هم می باشد و معمولا دقت بهتری را نسبت به الگوریتم روش خوشه بندی تشدیدی از رده بندهای درخت تصمیم مبتنی بر دو روش Boosting و Bagging از خود نشان میدهند . بیشترین میزان پیش بینی پذیری بر اساس سایر متغیرها برای دسته هشتم سوالات یعنی "حفظ و بقا" وجود دارد.  پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری روابط مثبت معناداری را با نه آیتم مورد بررسی دارد. نتایج نشان میدهد که اکثر پاسخگویان به سوال مربوط به آیتم "حفظ و بقا" گزینه موافقم و یا کاملا موافقم را انتخاب کرده اند و الگوریتم های ما نیز توانسته اند در مورد این آیتم نتایج بسیار مشابه پاسخ دهندگان به پرسشنامه ها را داشته باشند. دقت حاصل از الگوریتمها درمورد این آیتم تقریبا  80 % بوده است. شکل های مربوط به این آیتم نیز مصداق همین است.  ارتباط متغیر وابسته " سیستم مدیریت ارتباط با مشتری " با نه آیتم به ترتیب از بیشترین عبارتند از:
1 - حفظ و بقا 
2- رضایت 
3- تعهد 
-4  تمایل به توصیه 
5- وفاداری 
6- اطلاعات دریافت شده توسط مشتری 
 -7 کیفیت 
8- راحتی 
9- اعتماد دارد.
بنابراین نشان داده میشود که بانک سپه استان فارس تمایل زیادی را جهت پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در راستای حفظ و ارائه خدمت به مشتری دارد و میتوان گفت که این سازمان آمادگی لازم جهت برنامه ریزی برای پیاده سازی این سیستم را دارد.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به پژوهش در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری علاقه مند هستید توصیه می شود حتما مجموعه استثنائی و بی نظیر هفتاد مقاله فارسی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری  و مجموعه های مشابه آن  را تهیه بفرمایید.

اگر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.