مسئلهٔ تحلیل احساس(نظرکاوی یا عقیده کاوی)

مسئلهٔ تحلیل احساس(نظرکاوی یا عقیده کاوی)


  • 1,700 بازدید

 در این بخش ما چکیده‌ای از مسئلهٔ تحلیل احساس یا نظرکاوی را ارائه می دهیم.

دقیقا نظرکاوی به دنبال چیست؟

در این قسمت به دنبال ارائه پاسخ به این سوال هستیم که دقیقا نظرکاوی به دنبال چیست؟ در کدام حوزه ساده تر و در کدام محتوا کار سخت تری دارد؟ از دیدگاه پژوهشی، این چکیده برای ما مسئله را شرح می‌دهد و ما را قادر به دیدن مجموعه‌ای آکنده از زیر مسئله‌هایی می‌کند که مسئلهٔ تحلیل احساس را شکل می‌دهند. گاهی گفته می‌شود که اگر ما نتوانیم یک مسئله را ساختاردهی کنیم، ما احتمالاً نمی‌توانیم آن را درک کنیم. هدف از تعریف‌ها این است که چکیده‌ای از ساختار پیچیدهٔ متن زبان طبیعی ایجاد شود که بدون ساختار و پیچیده است. این تعریف‌ها همچنین در چهارچوبی مشترک به کار گرفته می‌شوند تا جهت‌های پژوهشی موجود مختلف را یکپارچه سازد و به‌وسیلهٔ بهره‌برداری از ارتباطات میانی و زیرمسائل به پژوهشگران اجازه دهد تا فنون راهگشای دقیق و قویی‌تری را طراحی کنند. از دیدگاه کاربرد عملی، تعریف‌ها به متخصصین اجازه می‌دهد تا زیرمسائل را که نیاز به حل در سیستم تجربی دارند، و چگونگی ارتباط و خروجی‌ای که باید تولید شوند را ببینند.

 

ذهنی بودن عقاید و احساسات

برخلاف اطلاعات واقعی[1]، عقاید و احساسات خصوصیت مهمی دارند، که آن ذهنی[2] بودن نام دارد. همچنین ارزیابی مجموعه‌ای ازعقاید افراد به‌جای تنها یک نظر از یک فرد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا یک نظر تنها بیانگر دیدگاه ذهنی یک فرد است که معمولاً برای کاربردها کافی نیست. به دلیل وجود مجموعهٔ عظیم عقاید بر روی وب، برخی از شکل‌هایی از خلاصه‌سازی عقاید نیز نیاز است. تعریف مسئلهٔ عقاید نشان می‌دهد که چه نوع از خلاصه‌سازی موردنیاز است. به همراه تعاریف مسئله، این بخش همچنین چندین مفاهیم مرتبط مانند ذهنیت و احساس را نیز موردبحث قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که در این بخش بنده عمدتاً از نقدها و جملات برگرفته‌شده از نقدها به‌عنوان مثالی استفاده کردم تا ایده‌ها را معرفی و مفاهیم کلیدی را تعریف کنم، ولی ایده‌ها و تعاریف به‌دست‌آمده کلی هستند و به‌تمامی شکل‌های متن‌های رسمی و غیررسمی نظر دار مانند اخبار، مقالات، توییتها[3] (ارسال‌های توییتر)، بحث‌های انجمن، بلاگها و ارسال‌های فیس‌بوک قابل‌اعمال هستند. ازآنجاکه نقدهای محصول بسیار متمرکز و سرشار ازنظر است، به ما اجازه می‌دهد تا مشکلات متفاوتی را به‌وضوح بیشتری نسبت به دیگر شکل‌های متن دارای نظر ببینیم. ازلحاظ ادراکی، هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد. تفاوت‌ها در درجهٔ سختی کار با آنها عمدتاً ناچیز هستند. مثلاً پست‌های توییتر (توییت ها) کوتاه (حداکثر 140 کاراکتر) و غیررسمی هستند و می‌توانند از زبان و شکلک‌های عامیانهٔ اینترنتی استفاده کنند. درواقع ارسال‌های توییتر تحلیلشان به دلیل محدودیت طول آنالیز راحت‌تری دارند، زیرا نویسندگان معمولاً به اصل مطلب اشاره می‌کنند. ازاین‌رو اغلب به دست آوردن دقت تحلیل احساس بالا آسان‌تر است. نقدها آسان‌تر از این هم هستند، زیرا به‌شدت متمرکز و بدون اطلاعات نامربوط هستند. بحث‌های انجمن احتمالاً سخت‌ترین مواردی هستند که با آنها سروکار داریم، زیرا کاربران می‌توانند دربارهٔ هر چیزی بحث کنند و با یکدیگر نیز تعامل داشته باشند. در ارتباط با درجهٔ سختی، دامنه‌های کاربردی متفاوت نیز دارای اهمیت است. نظرهای دربارهٔ محصولات و خدمات معمولاً تحلیلشان آسان‌تر است. بحث‌های اجتماعی و سیاسی به دلیل موضوع و بیان احساسات پیچیده، طعنه‌ها و کنایه‌ها سخت‌تر هستند.

اگر به پژوهش در حوزه نظرکاوی علاقه مند هستید توصیه می کنیم مجموعه  پنجاه مقاله فارسی مرتبط با نظرکاوی، عقیده کاوی و تحلیل احساسات را تهیه بفرمایید.

اگر در حال پژوهش در حوزه نظرکاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه نظرکاوی(عقیده کاوی یا تحلیل احساسات) در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است. 


[1] factual

[2] subjective

[3] tweets