نظرکاوی( عقیده کاوی، اندیشه کاوی یا تحلیل احساسات) فیلد مطالعاتی است که سعی می کند احساسات، رفتار، نظرات و تحلیل افراد مختلف را نسبت به موجودیت ها و ویژگی های آن بیان کند. این موجودیت می تواند محصول ها، سرویس ها، سازمان ها، افراد و رخدادها و موضوعات باشد. این نظر می تواند مثبت و یا منفی و یا هیچکدام از این دو باشد و به صورت نظر خنثی طبقه بندی شود. افراد نسبت به موضوعات مختلفی مثل فیلم ها محصولات و یا سیاستمداران ابراز نظر می کنند که در این صورت می توان با نظر کاوی همه اینها را استخراج کرد و از این اطلاعات برای اهداف بعدی خود استفاده کرد. دانستن در مورد نظرکاوی و کارهای انجام شده در مورد آن یکی از موضوعاتی است که محققین به تحقیق درباره آن می پردازند و خروجی تحقیقات خود را تحت عنوان سوروی(Survey) یا بررسی منتشر می کنند در این سلسله مقالات درباره بررسی های خوبی که برای نظرکاوی انجام شده است توضیحاتی ارائه شده و در پایان مرجع اصلی مقاله برای بررسی بیشتر ارائه می گردد.
بررسی روشهای مختلف نظر کاوی در این بررسی توسط شلکه موردتوجه بوده است. حوزه نظر کاوی به دنبال تحلیل نظراتی است که از منابع مختلف بهدستآمده است. نظر کاوی امروزه در دنیای تجارت و تجارت الکترونیکی بسیار موردتوجه است و محققین و پژوهشگران بسیاری در این حوزه فعالیت میکنند. در نظر کاوی سؤالاتی مانند، کدام قسمت متن شامل نظر است؟ چه کسی اظهارنظر کرده است؟ درباره چه چیزی، چه نظری دادهشده است؟ پرسیده میشود. هدف این تحقیقات رسیدن به روشی است که بتواند به بهترین شکل ممکن به این سؤالات پاسخ داده شود. در این مقاله به دنبال بررسی روشها و رویکردهایی هستیم که برای نظر کاوی مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق روشهای با نظارت بیشتر موردتوجه قرارگرفته است و الگوریتمهای مختلف ماشین یادگیری ازجمله بردار پشتیبان، نایوبایس، ماکسیمم اینتروپی و الگوریتمهای دیگر ماشین یادگیری موردبررسی قرارگرفته است. در این بررسی سعی خواهد شد نقاط ضعف و قوت هر یک از این الگوریتمها ارائه گردد.
N. Shelke, S. Deshpande, and V. Thakre, "Survey of techniques for opinion mining." International Journal of Computer Applications 57, no. 13, pp.1-57, Jan 2012.
اگر به پژوهش در حوزه نظرکاوی علاقه مند هستید توصیه می کنیم مجموعه پنجاه مقاله فارسی مرتبط با نظرکاوی، عقیده کاوی و تحلیل احساسات را تهیه بفرمایید.
کاربردهای نظرکاوی،عقیده کاوی یا تحلیل احساس
اگر در حال پژوهش در حوزه نظرکاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید.
اگر در زمینه نظرکاوی(عقیده کاوی یا تحلیل احساسات) در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید. آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademy) حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.
افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.