نظرکاوی( عقیده کاوی، اندیشه کاوی یا تحلیل احساسات) فیلد مطالعاتی است که سعی می کند احساسات، رفتار، نظرات و تحلیل افراد مختلف را نسبت به موجودیت ها و ویژگی های آن بیان کند. این موجودیت می تواند محصول ها، سرویس ها، سازمان ها، افراد و رخدادها و موضوعات باشد. این نظر می تواند مثبت و یا منفی و یا هیچکدام از این دو باشد و به صورت نظر خنثی طبقه بندی شود. افراد نسبت به موضوعات مختلفی مثل فیلم ها محصولات و یا سیاستمداران ابراز نظر می کنند که در این صورت می توان با نظر کاوی همه اینها را استخراج کرد و از این اطلاعات برای اهداف بعدی خود استفاده کرد. دانستن در مورد نظرکاوی و کارهای انجام شده در مورد آن یکی از موضوعاتی است که محققین به تحقیق درباره آن می پردازند و خروجی تحقیقات خود را تحت عنوان سوروی(Survey) یا بررسی منتشر می کنند در این سلسله مقالات درباره بررسی های خوبی که برای نظرکاوی انجام شده است توضیحاتی ارائه شده و در پایان مرجع اصلی مقاله برای بررسی بیشتر ارائه می گردد.
در بررسی انجامشده توسط میسسن، نظر کاوی از سطوح کلمه تا سند موردبررسی قرارگرفته است. نظر کاوی یکی از زیرمجموعههای مهم بازیابی اطلاعات است. محققین و پژوهشگران این حوزه مقالات بسیاری در این حوزه منتشر کردهاند که نیازمند بررسی و تحلیل است. در این مقاله نیز سعی میشود مقالاتی که برای نظر کاوی ارائهشده است بررسی گردد. مقاله ارائهشده دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که باعث میشود نسبت به دیگر بررسیها دارای امتیاز باشد. در این مقاله سطوح مختلف نظر کاوی از سطح کلمه تا سند موردبررسی قرار میگیرد. بررسی سطوح مختلف نظر کاوی در کارهای انجامشده قبلی کمتر موردتوجه بوده است. در این مقاله چالشهای نظر کاوی نیز موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است. برای اولین بار نظر کاوی بر روی بلاگسفرها[1] ، بهعنوان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی آنلاین موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است. در این مقاله ابتدا تعریفی ازنظر کاوی و حوزههای مرتبط به آن ارائه میشود و سپس بر اساس سطوح مختلف، کارهای انجامشده موردبررسی قرار میگیرد.
M. M. Missen, M. Boughanem, and G. Cabanac, "Opinion mining: reviewed from word to document level." Social Network Analysis and Mining 3, no. 1, pp.107-125, 2013
اگر به پژوهش در حوزه نظرکاوی علاقه مند هستید توصیه می کنیم مجموعه پنجاه مقاله فارسی مرتبط با نظرکاوی، عقیده کاوی و تحلیل احساسات را تهیه بفرمایید.
کاربردهای نظرکاوی،عقیده کاوی یا تحلیل احساس
اگر در حال پژوهش در حوزه نظرکاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید.
اگر در زمینه نظرکاوی(عقیده کاوی یا تحلیل احساسات) در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید. آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademy) حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.
افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.
[1] Blogosphere