مفهوم هوش تجاری و معرفی نسل های آن چالش ها و راهکارها و تأثیر آن در تصمیم گیری های کلان

مفهوم هوش تجاری و معرفی نسل های آن چالش ها و راهکارها و تأثیر آن در تصمیم گیری های کلان


  • 387 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده:
هدف این مقاله، معرفی مفهوم هوش تجاری و ابزارها و تکنیک های آن و ارائه تعریف جامع و دقیق در بین تمامی تعاریف موجود، تاریخچه و بررسی اجمالی نسل های هوش تجاری در یافتن پیشرفت های حاصل شده در آن است، و در آن به طور اجمالی به نقش هوش تجاری در تصمیم گیری های کلان صنعتی و سازمانی پرداخته شده است. همچنین در نگارش این مقاله به مقالات و کتب نوشته شده در زمینه هوش تجاری به دقت تفحص و همچنین در نگارش این مقاله کتب و دیگر مقالات نوشته شده در زمینه هوش تجاری جهت ارائه ی بهترین و کامل ترین تعاریف به دقت مورد کنکاش و تفحص قرار گرفته است و همچنین از تجارب اساتید گرامی در نگارش این مقاله استفاده شده است.

نتیجه گیری 
همانطور که چشم ها پنجره های روح انسانند ، هوش تجاری نیز پنجره های تعالی سازمان ها و تجارت جهانی است که کارایی و بازده عملیاتی و فرصت های استفاده نشده را آشکار می کند و اجرای کامل آن منافعی مثل افزایش دانش بازار ، اصلاح ارتباطات چندجانبه در سازمان و افزایش قابلیت اطمینان از تصمیمات استراتژیک را به دنبال دارد. اما در پایان برای جمع بندی و یادآوری مجدد تعریف هوش تجاری می توان گفت که مجموعه ای از فرآیندهایی است که به افراد اجازه دسترسی و تحلیل داده ها و تصمیم گیری های دقیق را می دهد و بدون شک هوش تجاری بدون افراد متخصص و هوشمندی که بتوانند اطلاعات را به درستی تعبیر کنند و مبدل به کار مفید اصلا مفید واقع نخواهد شد. به همین دلیل هوش تجاری کمتر وابسته به فناوری و بیشتر تحت تاثير ابداع و فرهنگ است به همین دلیل چندین نسل دارد و هدف آن تسهیل در تصمیم گیری و تقسیم سازی بر اساس داده ها و حقایق است. 
یکی از موانع پیاده سازی موفق هوش تجاری در کشور ما نداشتن ادبیات مشترک بین افراد و عدم استفاده از متدولوژی مناسب در پیاده سازی آن است و حل این مشکل گام و راه کاری مناسب در حل كل موانع پیاده سازی هوش تجاری است.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.