اهمیت نظرات و عقاید
عقاید برای کسب و کارها و سازمانها مهم است، زیرا این سازمانها میخواهند که همیشه عقاید عموم و مشتریان را دربارة محصولات و خدماتشان بدانند. حکومت های محلی و فدرال[1] نیز میخواهند عقاید عموم را دربارة سیاست های موجود یا پیش رو بدانند. چنین نظرهایی تصمیم گیرندگان این دولت ها را قادر میسازد تا به سرعت به احساسات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که سریع تغییر میکنند واکنش نشان دهند. در سیاست بین الملل، هر دولت میخواهد که رسانه های اجتماعی دیگر کشورها را نظارت کند تا بفهمد که در دیگر کشورها چه اتفاقی در حال رخ دادن است و دیدگاههای مردم و احساسات آنها دربارة مسائل و رخداد های محلی و بین المللی چیست. در کنار کسب و کارها، دیپلماسی و روابط بین المللی، افراد به صورت تکی نیز میخواهند تا نظر دیگران را دربارة محصولات، خدمات و کاندید های سیاسی را قبل از خرید محصول، استفاده از خدمات و تصمیم گیری برای انتخابات بدانند.
در گذشته وقتی کسی نیاز به نظر داشت، نظر دوستان و خانواده را میپرسید. هنگامی که یک سازمان یا کسب و کار نیاز به عقاید مشتری یا عقاید عموم داشت، نمونه گیری، نظرسنجی و گروههای کانونی[2] ایجاد میکردند. وقتی دولت های میخواستند بدانند که در دیگر کشور ها چه میگذرد، آنها رسانه های سنتی مثل روزنامه ها، رادیو و تلویزیون را در این کشور ها رصد میکردند و حتی جاسوسهایی را به این کشورها میفرستادند تا چنین اطلاعاتی را جمع آوری کنند. بدست آوری و تحلیل عقاید مشتریان دارای کسب و کاری بزرگ برای شرکت های بازاریابی، روابط عمومی و کارزارهای انتخاباتی بوده است.
امروزه افراد، سازمانها و عوامل سازمانی به طور روزافزونی از محتوی درون رسانه های اجتماعی برای تصمیم گیری استفاده میکنند. اگر یک نفر بخواهد که یک محصول مصرفی را بخرد، وی دیگر محدود به پرسش از دوستان و خانواده اش برای این محصول نیست. برای یک سازمان، ممکن است که انجام نظرسنجی ها یا گروههای کانونی برای جمع آوری عقاید مشتریان دربارة محصولات سازمان و خدمات آن ضروری نباشد، زیرا چنین اطلاعاتی به وفور و به صورت عمومی موجود است. حکومت ها نیز میتوانند به راحتی عقاید عموم را دربارة سیاست هایشان بدست آوردند و جریانات دیگر ملت ها را به سادگی و با نظارت بر روی رسانه های اجتماعی بسنجند.
اثر نظرات و عقاید
در سال های اخیر ما شاهد این بودیم که چگونه ارسالهای[3] دارای نظر بر روی سایت های رسانه های اجتماعی به کسب و کار شکلی دوباره داد، احساسات عمومی را سمت و سو داد و بر روی زندگی سیاسی و اجتماعی ما تاثیری عمیق داشت. برای مثال چنین ارسالهایی محرک جنبش هایی بزرگ، مانند بهار عربی در سال 2011 برای تغییرات سیاسی بودند. همچنین پیدا کردن و نظارت سایتهای دارای نظر بر روی وب و استخراج اطلاعات درون آنها به دلیل گوناگونی سایت ها امری دشوار است. هر سایت معمولا دارای حجمی عظیم از متون دارای نظر است که معمولا همیشه به راحتی از ارسالهای طولانی بلاگها و انجمن ها قابل کدگشایی نیستند. یک خوانندة انسانی معمولی برایش سخت است که چنین سایتهایی را بخواند و عقاید درون آنها را استخراج و خلاصه سازی کند. از این رو سیستم های تحلیل احساس خودکار در اینجا نیاز است.
اسناد دارای نظر تنها بر روی وب موجود نیستند (که اقلب داده های خارجی نامیده میشوند)؛ سازمانهای بسیاری داده های داخلی دارند، مثل بازخورد مشتری از طریق ایمیل ها و مراکز تماس و نتایج بدست آمده از نظرسنجی های انجام شده توسط سازمان. تحلیل هر دو نوع از داده برای خلاصه سازی عقاید و خدمات بسیار مهم است.
کاربردهای نظرکاوی،عقیده کاوی یا تحلیل احساس
در سالهای اخیر، کاربردهای تحلیل احساس تقریبا به هر حوزة ممکنی پخش شد، از محصولات مصرفی، سلامت و درمان، گردشگری و خدمات مالی تا رخداد های اجتماعی و انتخابات سیاسی. امروزه هزاران شرکت نوپا و سازمانهای بزرگ در این فضا وجود دارند که در حال ساخت سیستم های درونی خودشان هستند، شرکتهایی مانند گوگل، مایکروسافت، هلت پاکارد، آمازون، ای بی[4]، ساس[5]، اوراکل، ادوب، بلومبرگ[6] و ساپ[7]. من به خودی خود چندین سیستم تحلیل احساس را پیاده سازی کردم که تجزیه کنندة نظر نام دارد و بر روی پروژهایی برای مشتری هایی در بیش از چهل حوزه کار میکند: اتومبیل، تلفن همراه، گوشی، چاپگر، یخچال، ماشین لباسشویی، گاز، بلوری[8]، لپ تاپ، سینمای خانگی، تلویزیون، کتاب الکترونیکی، GPS، مانیتور LCD، رژیم غذایی، محصولات مراقبت از مو، قهوه ساز، تشک، رنگ، سفرهای دریایی، رستوران، هتل، وسایل آرایشی، مد، دارو، نوشیدنی ها، فیلم، نرم افزارهای ویرایش فیلم، نرم افزار های تجاری، موتور جستجو، بیمة سلامتی، بانکداری، سرمایه گذاری، فناوری سبز، پیش بینی فروش فیلمها برای فیلمهای جدید، مزایدة المپیک تابستانی، انتخابات فرمانداری، انتخابات ریاست جمهوری و احساسات عمومی در طول بحران مالی 2008 تا 2009.
همچنین علاوه بر کاربردهای تجاری، این کاربردها در عوامل دولتی نیز گسترده شده اند. این عوامل طبیعتا رسانه های اجتماعی را نظارت میکنند تا احساسات عمومی و نگرانی های شهروندی را کشف کنند. چنین نظارتی به طور ویژه در چین انجام میشود که در آن رسانه های اجتماعی محبوب ترین کانال برای عموم مردم شده است تا عقایدشان را دربارة سیاست های دولت ابراز کنند و فسادها، رسوایی های جنسی و دیگر اعمال اشتباه دولتی ها را ابراز کنند. این ابزار همچنین سریع ترین و محبوب ترین وسیله برای گزارش رخداد های منفی در زندگی روزمره است. ویبو[9] که به شکلی مفهوم «میکروبلاگ» را برای چینی ها دارد و کار توییتر را در آنجا انجام میدهد، محبوبترین پلتفرم برای افشای اطلاعات است. چندین ابزار نظارتی رسانه های اجتماعی تجاری در حال حاضر موجود هستند. فناوری اصلی این ابزارها تحلیل احساس هستند. علاوه بر این سرویس های اطلاعاتی مسائل و رخدادهای مورد بحث در رسانه های اجتماعی دیگر کشورها و احساس عموم را دربارة آنها به وسیلة نظارت بر روی رسانه های اجتماعی اصلی این کشورها انجام میدهند.
اگر به پژوهش در حوزه نظرکاوی علاقه مند هستید توصیه می کنیم مجموعه پنجاه مقاله فارسی مرتبط با نظرکاوی، عقیده کاوی و تحلیل احساسات را تهیه بفرمایید.
اگر در حال پژوهش در حوزه نظرکاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید.
اگر در زمینه نظرکاوی(عقیده کاوی یا تحلیل احساسات) در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید. آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademy) حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.