کاربرد روش ها و الگوریتم های داده کاوی در مدیریت روابط مشتری

کاربرد روش  ها و الگوریتم های داده کاوی در مدیریت روابط مشتری


  • 275 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده
پیشرفت در زمینه تکنولوژی اطلاعات، بازاریابی ارتباطی را در سال های اخیر به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل کرده است. تکنولوژی هایی مانند انبار داده ای، داده کاوی و مدیریت نرم افزار رقابت، مدیریت روابط مشتری را به عنوان حوزه جدیدی که شرکت در آن می تواند مزیت رقابتی کسب نماید معرفی نموده است. به ویژه از طریق داده کاوی، با استخراج اطلاعات پنهانی از پایگاه دادهای بزرگ، سازمان ها می توانند مشتریان ارزشمند را تعیین و رفتار آینده آنها را پیش بینی کنند. ابزارهای داده کاوی به سئوالاتی از کسب و کار پاسخ می دهد که در گذشته پیگیری آنها بسیار وقت گیر بوده است. با این حال توانمندی های موجود در داده کاوی، مدیریت روابط مشتری را به نحو بهتری ممکن می سازد. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن بيان تعریف کلی از انبار داده ای، داده کاوی و مدیریت روابط مشتری، چگونگی تعامل این مفاهیم و مزایای حاصل از آن با در نظر گرفتن حریم خصوصی مشتری بیان گردد.

نتیجه گیری
در انتخاب یک تکنولوژی مناسب برای CRM سازمان ها بایستی زمینه های موجود در خصوص کاربردهای مختلف نرم افزار داده کاوی را بشناسند. کلید موفقیت در مدیریت روابط مشتری، داشتن استراتژی مدیریت دادهای موثر انبار داده ای و توانمندیهای تجزیه و تحلیل داده های تعاملی مشتری با کسب و کار می باشد، داده کاوی رابطه بین داده های ذخیره شده ناشی از سال ها تعامل با مشتریان در موقعیت های مختلف و نیز دانش مورد نیاز به منظور دستیابی به موفقیت در مفاهیم بازاریابی ارتباطی را بیان می کند. کسب و کارهائی که از داده مشتری و منابع اطلاعات شخصی به طور موثری استفاده می کنند، در راستای موفقیت خود مزیت رقابتی کسب خواهند کرد. البته بایستی توجه داشت که کسب و کارها ملزم به استفاده مسئولانه از اطلاعات شخصی مشتریان و برقراری تعادل بین حقوق خصوصی مشتریان و منافع اقتصادی خودشان می باشند. 
تلفیق CRM و داده کاوی باعث پاسخ گویی موثر به نیاز مشتری، بهینه نمودن بازدهی سرمایه و بهره وری نیروی انسانی، ارتقاء کیفیت در محصولات و در نهایت موجب پاسخ گویی سریع به تغییرات محیطی می گردد. از این رو شرکت هایی که به دنبال بقاء در بازار شديدا رقابتی امروز و نیز کسب مزیت رقابتی و افزایش سهم خود در آن می باشند، نکات زیر را باید مدنظر قرار دهند: 
الف - تغییر نگرش از محصول محوری به مشتری محوری 
ب- جمع آوری داده های مشتریان و تشکیل انبار داده ای مشتریان
 ج- آموزش کارکنان در خصوص استفاده از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری و استفاده بهینه از داده ها 
د- فراهم آوردن امکانات فنی مورد نیاز 
و- شناخت نیازهای گروه های مختلف مشتریان و ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات مورد نظر آنها 
ه- انجام اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان بخشیدن به مشتریان در زمینه حفظ حریم خصوصی آنها

 

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

​اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.