بررسی و مدلسازی ریاضی تصفیه خون توسط کلیه و دستگاه دیالیز با هدف پیش بینی و پیشگیری بیماریهای کلیوی

بررسی و مدلسازی ریاضی تصفیه خون توسط کلیه و دستگاه دیالیز با هدف پیش بینی و پیشگیری بیماریهای کلیوی


  • 1,114 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

مدلسازی با موفقیت و كمترین خطا انجام شد. همانطور كه ملاحظه شد روش های نوین هوشمند مهندسی كه به سرعت در حال فراگیر شدن هستند، در اینجا نیز توانایی های خوبی از خود نشان دادند. شبكه عصبی یك ابزار بسیار مناسب و ساده جهت استفاده در مسائل گوناگون عملی و نتایج پروژه است حاضر نیز این مسأله را تقویت می كند. نمودارها و انطباق اكثر نتایج همه چیز را نشان می اینكه به . دهند خاطر واقعی بودن دادهها نتایج به خوبی و با كمترین خطا بدست آمد ال. بته با نگاهی به نمودارها و خروجی ها ذكر نكاتی خالی از لطف نیست .
1 - هدف این بود بر اساس یك مقدار از واقعیت مدلی بسازیم كه بتواند در زمانی كه لازم است و اطلاعات چندانی هم در اختیار نداریم، از این مدل بتوانیم استفاده كنیم. مدلی كه ارائه شد هوشمند است و بدون نیاز به پزشك نتایج را به ما ارائه می دهد .
2 - زمانی كه به آزمایشگاه پاتولوژی می روید و آزمایش خون انجام می دهید بر اساس بازه هایی كه در جداولی ارائه می شود، نوع ابتلا به بیماری بر اساس تشخیص پزشك ارائه می شود.در این بازه ها سن وسال افراد هم در نظر گرفته می شود. اما مدل ارائه شده بدون در نظر گرفتن سن و سال افراد و با توجه به هوشمندی اش به ارائه نتایج می پردازد .
اما پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه می شود كه ممكن است سبب برداشتن گام های موفق بعدی در این راه شود :
-  لحاظ كردن فاكتورهای دیگری علاوه بر فاكتورهای ذكر شده در دادگان ( از قبیل سن، جنسیت ، مدت زمان دیالیز ، املاح و اجزای دیگر تشكیل دهنده خون(
-  در صورت در اختیار داشتن دادگان مناسب، پیشبینی خطر وقوع نارسایی كلیوی بر اساس روند تغییرات فیزیولوژیك افراد در بازههای زمانی مناسب به كمك سیستم های هوشمند و در نتیجه كمك به پزشكان و حتی خود افراد در تشخیص به موقع و درمان بهنگام بیماری
 - استفاده از سایر سیستم های هوشمند از قبیل سیستم های فازی كه نسبت به شبكه های عصبی تفسیرپذیرتر هستند 
 – پیش بینی بازه زمانی ابتلا به بیماری های كلیوی
 - ساخت نرم افزاری كه بتواند با استفاده از عددی اجزای تشكیل دهنده خون مواردی كه در بالا گفته شد را پیش بینی كند. 
 - این فرایند می تواند در قالب یك دستگاه درست مثل اندازه گیری فشارخون و ضربان قلب با انجام یك آزمایش استریل و در قبال گرفتن یك قطره خون نتایج را به افراد اعلام كند.
 - این مدل می تواند در فرایندهای غشایی و الكترودیالیز تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد و دادگان آن با دادگان آلاینده های آب و فاضلاب منطبق شود و نتایج آن بررسی شود. مطمئنا با درصد خطای كمی كه از نتایج سیستم عصبی حاصل شد، نتایج می تواند برای دادگان آلاینده های آب و فاضلاب و بطوركل در محیط زیست قابل اتكا و مورد استفاده باشد.

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

چه چیزی داده کاوی نیست؟

داده کاوی چیست؟

آموزش ابزارِ داده کاوی رپیدماینر

در مورد داده کاوی سلامت

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است. 

503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.