نقش ادراک بیماری در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران طیف اسکیزوفرن

نقش ادراک بیماری در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران طیف اسکیزوفرن


  • 972 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

هدف از این مطالعه بررسی رابطه ادراک بیماری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به طیف اسکیزوفرن بود. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که از بین مولفه های ادراک بیماری هیچ کدام با کیفیت زندگی کل رابطه معنی دار ندارد که این نتایج ناهمسو با یافته های شمیلی و همکاران (1392)، جیورجیس (2010)، دمستر (2011) بزازیان و بشارت (1389). اسچارلو و همکاران (2005) و کلانتری و همکاران (1391) است. در حالی که بین ادراک بیماری کل با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معنی دار بدست آمد این نتیجه همسو با پژوهش برقی ایرانی و همکاران (1393) مینی بر رابطه على ادراک بیماری، پیروی دارویی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به پارکینسون است. در تبیین این یافته میتوان گفت که ادراک بیماری به باور بیمار از جنبه های مختلف وضعیت جدید وی اشاره دارد. این باورها درباره ماهیت و علایم بیماری و علت به وجود آمدن آن، قابلیت کنترل و درمان پذیری بیماری، مدت زمان بیماری و عواقبی که در پی خواهد داشت را شامل میشود. به نظر می رسد این باورها تفاوت ها در انطباق با شرایط جدید و پذیرش درمان در افراد مختلف با شرایط طبی یکسان را تا حدودی توجیه می نماید و روی پیامدهای بیماری مثل کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارد (کلانتری و همکاران، 0030). همچنین افرادی که با بیماری مزمن مواجه می شوند، روان سازه ها یا شناختهایی از بیماری در نظام شناختی خود شکل می دهند. فردی که دارای روان سازه مثبت از بیماری خویش است قادر است به طور واقع بینانه و صحیح علایم و نشانه ها و ابعاد دیگر بیماری را درک و تحلیل نماید. ادراک مثبت بیماری که با ادراک کنترل بر بیماری و علایم و عواطف توام همراه است، موجب عمل به اقدامات درمانی مناسب می شود که بهبودی حاصل از این امر خود به ادراک مثبت تر می انجامد. بنابراین انتظار می رود فردی که دارای ادراک مثبت نسبت به بیماری است کیفیت زندگی بالاتری داشته باشد. (بزازیان و بشارت 1389 ). در انتها نیز باید خاطر نشان کرد که این پژوهش نیز، همانند پژوهش های دیگر محدودیت هایی داشته است پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است که نتیجه گیری علی در خصوص یافته ها را دشوار می سازد؛ همچنین بیماران مورد مطالعه صرفا از بین بیماران مبتلا به اسکیزوفرن استان اردبیل انتخاب شده بودند که شرایط فرهنگی خاص دارند. بنابراین نمی توان نتایج را به کل بیماران اسکیزوفرن تعمیم داد. لذا پیشنهاد می شود پژوهش های آتی در محل های نمونه گیری منتوع تر و با حجم نمونه ی بیشتر انجام شود تا تحلیل آماری در تمام انواع بالینی اسکیزوفرنی با اعتبار بالاتری صورت پذیرد .
در پایان نتیجه می گیریم ادراک بیماری به عنوان یک پدیده مهم روان شناختی بر کیفیت زندگی بیماران طیف اسکیزوفرن تأثیر دارد. لذا توجه به این جنبه روان شناختی در برخورد بالینی با این بیماران توصیه و همچنین طراحی مداخلات روان شناختی بر پایه ادراک بیماری برای این بیماران پیشنهاد می گردد.

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

چه چیزی داده کاوی نیست؟

داده کاوی چیست؟

آموزش ابزارِ داده کاوی رپیدماینر

در مورد داده کاوی سلامت

کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است. 

503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.