پیش بینی حداکثر بارندگی شیراز از روی دمای هوا و رطوبت نسبی بوسیله داده کاوی

پیش بینی حداکثر بارندگی شیراز از روی دمای هوا و رطوبت نسبی بوسیله داده کاوی


  • 1,133 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده 
پیش بینی بارندگی یکی از ابزارهای مهم برای مدیریت منابع آب خصوصا در بخش کشاورزی است. مطالعات گذشته نشان داده است که فاکتورهای دمای هوا، رطوبت نسبی، جهت و سرعت باد، سامانه فشار و دمای سطح آب دریاها و اقیانوس ها و غیره تاثیر بسزایی بر بارش در سطح خشکی های زمین دارند. در این پژوهش ارتباط بین دمای هوا و رطوبت نسبی با حداکثر بارش فصلی ایستگاه شیراز و نیز امکان پیش بینی آن با استفاده از تکنیک داده کاوی مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور از آمار ۶۰ ساله میانگین دمای هوا، میانگین رطوبت نسبی و مجموع بارش فصلی ایستگاه شیراز استفاده شدند. شاخص اعتماد بین هر یک از مقادیر دمای هوا و رطوبت نسبی و حداکثر بارش فصلی حدود ۵۴ درصد برآورد شد. این رقم بیانگر همبستگی خوبی بین این دو فاکتور مهم و مقدار حداکثر بارش است. نتایج نشان داد که حداکثر بارش فصلی با در نظر گرفتن تاثیر همزمان فاکتورهای دما و رطوبت با اعتماد ۹۴/ ۵۳ درصد بیش از   136/3 میلی متر در یک فصل خواهد بود. لازم به ذکر است که اثر همزمان هر دو فاکتور بیشتر از تاثیر هر یک از آن ها به تنهایی بر بارش حداکثری می باشد.

نتیجه گیری 
در حالت کلی اگر میانگین دمای هوا کمتر از 10/8 درجه و رطوب نسبی 50 درصد و بیشتر باشد بیشترین احتمال را برای وقوع بارش حداکثر در شیراز خواهیم داشت . پیش بینی بارش با استفاده همزمان از تغییرات دمای هوا و رطوب نسبی احتمال وقوع بارش حداکثر فصلی را نسب به حالتی که هر کدام به تنهایی بکار رود بیشتر نشان می دهد.

 

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

​اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.